lørdag 7. november 2009

Lokalt planarbeid - lærerne må ha et godt grunnlag å bygge på

Det som skrives i ITU-rapporten, Erstad (2004) stemmer med erfaringene mine. Bruk av IKT i skolen er stimulerende for elevene og gjør at undervisningen kan tilpasses den enkelte elev bedre. Men som det også står i rapporten, er det helt avgjørende at skoleledelsen står bak innføringen av IKT og legger grunnlaget for bruken av dette nye redskapet.
Entuiastiske lærere er bra, men dersom de står alene, blir det mest til at de arbeider med å få datamaskinene til å virke på datarommet og kan la elevene bruke dem sporadisk.
Skoleledelsen gjøre datamaskinene til noe mer enn noe elevene bruker når lærerne vil gi elevene en adspredelse fra hverdagen. Skoleledelsen må legge rammer som gjør datamaskinene til et verktøy som er tilgjengelige hele tiden. Da kan lærerne ta i bruk datamaskinene i det daglige arbeidet med undervisningsmateriell tilpasset det faktum at elevene har datamaskiner som et verktøy og ikke bare som en adspredelse.
_________________________________________________________

Erstad, O. (2004) Piloter for skoleutvikling. Internett. Tilgjengelig
fra: http://www.ituarkiv.no/filearchive/fil_ITU_Rapport_28_Samlerapport.pdf [Lastet ned
08.11.09]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar