lørdag 21. november 2009

Lokalt planarbeid for digital kompetanse

Det er eit mål at elevane skal lære digital kompetanse. Skulane kan vise til at dei har bra dekning med datamaskiner. Dermed står det på læraren å oppfylle krava, men er det så enkelt? I Aftenposten (2000) kan vi lese om korleis det som skjer i skolen ikkje stemmer med bruken av IKT i samfunnet ellers. Skulda vert heldigvis ikkje lagt på lærarane. Skolemyndighiter og politikarar må legge rammene for bruken av IKT. Ein må ha læremateriell og ein struktur rundt skulen som gjer at bruk av IKT vert ein naturleg del av skulekvardagen, slik det til dømes er gjort på Flatene (2009) i Førde.

__________________________________

Aftenposten (2000) IKT som spydspiss i skoleutvikling. [Internett] Tilgjengeleg frå: http://tux1.aftenposten.no/meninger/kronikker/d173260.htm [Nedlasta 21. november 2009]

Flatene (2009) Flatene skule. [Internett] Tilgjengeleg frå: http://www.flatene.no [Lasta ned 07.11.2009]

1 kommentar:

  1. I artikkelen som du refererer til i Aftenposten sies følgende: "Norge satser mer på IKT i skolen enn noen gang. I forslaget til statsbudsjett for 2001 intensiveres IKT-satsingen for å fornye undervisning og læring. Det er bl.a. satt i gang et større nasjonalt prosjekt, PILOT, der deltagende skoler skal videreutvikle de muligheter som IKT i opplæringen åpner for. Skoler i ni fylker er med i PILOT."

    Jeg tenkte jeg skulle sjekke hvordan "ståa" er på PILOT nå noen år etterpå. Hva funka og hva funka ikke?

    Svaret finnes på ITUs sider der prosjektet blir vurdert. De oppsummerer slik:
    IKT har bidratt til at
    * elevene har økt sine faglige prestasjoner
    * de har blitt mer motivert og tar mer ansvar for egen læring
    * lærerrollen er profesjonalisert
    * skoleadministrasjonen fungerer mer effektivt
    * skolene i større grad kan gi elevene tilpasset
    opplæring
    For å lykkes med IKT-basert skoleutvikling kreves det
    * at målene og prosessen er forankret hos
    skoleledelsen, samtidig som det må være et
    engasjement fra lærerne
    * en helhetlig omstilling av organisatoriske
    rammer og læringsmetoder

    Dette ser jo lovende ut! Vil det utvides til å gjelde alle skoler nå, mon tro?
    Her er en av oppsummeringene som ble gjort etter at PILOT var avsluttet.

    SvarSlett