fredag 30. oktober 2009

Vurdering av elevene, øving uke 45

Å høre om praksisen ved Halbrend og Flatene (Flatene, 2009) i Førde er svært inspirerende.
De har tatt i bruk datamaskiner som en naturlig del av læringen. Dermed blir dette ikke bare et leketøy og en premie for elevene, men et redskap på linje med hva blyanten har vært. En erfarer ofte at det blir kaos når elevene slipper til på PCene, men hvis en lar dette være mer naturlig enn det er i dag kan en få elevene til å også se på PCen som et redskap for læring og arbeid.
Det som gjøres er prinsipper som egentlig ikke er avhengig av datamaskiner. Elevene får planer som tydelig viser hva som er mål, hvordan de skal komme dit og hvordan de vil bli vurdert. Arbeidet legges i mapper som kan bearbeides kontinuerlig og som de kan plukke arbeid som gir grunnlag for oppfølging/vurdering fra lærer.
IKT åpner for at dette kan gjøres effektivt.
Tradisjonelt er vurderingen av elever rettet mot å vise hva de ikke kan ved at de får feil på prøver. Mappevurdering åpner for at de kan vise hva de kan og at en gjennomen kontinuerlig prosess kan hjelpe dem framover.

-----------------------------------------
Flatene skule (2009) Trivsel og kunnskap. Internett. Tilgjengelig fra: http://flatene.no/ [Lastet ned 30.10.2009]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar