onsdag 28. oktober 2009

Vilkår for endring av den digitale hverdagen i skolen

Rapporten ”Digital skole hver dag” (Søby, 2005) viser til at læreplanen, K06 har ambisiøse mål for bruk av digital kompetanse og at dette faktisk er et forpliktende dokument.
Virkeligheten er at digitale redskaper ikke brukes i stor grad i skolen, men at elevene faktisk bruker datamaskiner mer på fritiden. Dette stemmer med mine erfaringer fra skolen. Det finnes datarom som bestilles for bestemte timer, men dermed blir ikke bruken av datamaskiner en naturlig del av skolehverdagen.
Rappporten peker på at digitale verktøy ikke bør være særlig synlige i skolen, men noe en bruker uten at verktøyene egentlig får særlig oppmerksomhet.
Lærerutdanningen må bedres innen bruk av digitale verktøy, men det må lages rammer som effektivt kan brukes av lærerne. Dette innebærer tilgang på maskinvare og undervisningsopplegg/læreplaner som legger opp til bruk av digital kompetanse.
Artikkelen som det henvises til i DKL103-leksjonen, http://www.nrk.no/nyheter/1.6736536 fokuserer på at maskinmparken i skolene er på topp, mens bruken synker på grunn av lærerne. Søby og co. er litt mer nyansert og peker på at lærerne må få rammer og vilkår som gjør bruk av digitale verktøy mulig.

_________________________________________________
Søby, M (2005): Digital skole hver dag - om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen. ITU, Universitetet i Oslo [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/upload/Rapporter/ITU_rapport.pdf [Lastet ned 28.10.2009]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar