Interaktivitet
http://globalskolen.no/web/PageND.aspx?id=99094 er et eksempel på bruk av interaktivitet. Elevene kan gjøre valg ved å klikke i bildet og bestemmer på den måten hva som er neste trinn.
Multimodalitet
http://www.pedit.no/web/view.cgi?&link_id=2638 er et eksempel på bruk av multimodualitet. Her skal det gis en instruksjon. Bilder av hva brukeren ser på skjermen med piler er nyttige for å forklare.
Hypertekstualitet
http://www.matematikk.org/_voksne/mia_og_marius/ har lenker til steder der det er mer utdypende informasjon å finne.
Interaktivitet er svært vanlig i spill og var også en viktig faktor i de første læreprogrammene som lå når opp til behaviorisme. En lærer å trykke på de riktige knappene for å komme videre uten at det blir mye refleksjon rundt temaet. Metoden er fortsatt aktuell, men må brukes med omtanke i undervisning. I stedet for å bare følge en ferdig instruksjon/film kan brukeren manøvrer seg til deler som er interessante.
Multimodalitet der en bruker f eks illustrasjoner hadde vi før datamaskinene kom, men med digitale verktøy er det mye lettere å flette inn ulike elementer som er viktige bidrag til å gjøre en tekst forståelig.
Hypertekstualitet gir en fin mulighet til å skrive korte tekster som linker til utfyllende informasjon. Dette er heller ikke innført med datamaskinene. Vi hadde referanser til utfyllende informasjon tidligere, også. Nå er det imidlertid mye lettere å manøvrere mellom de ulike referansene.
fredag 9. oktober 2009
Tekstskaping med IKT - Øvingsoppgåve 1
Etiketter:
DKL101,
hypertekstualitet,
interaktivitet,
multimodalitet,
tekst,
tekstskaping
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar