fredag 23. oktober 2009

Komposisjon og behandling av bilder

Mange av oss var ivrige hobbyfotografer den gangen hobbyen innebar framkalling i mørkerom. Da var det spennende å se resultatet etter framkallingen. Litt av spenningen er nok borte nå når enhver kan se bildene umiddelbart etter at bildet er tatt, men bildene er blitt mye mer anvendelige samtidig som det er billigere og lettere å få det resultatet en ønsker seg.


Her skal vi se på noen enkle eksemper på hvordan bilder kan komponeres.


Dette bildet er lite å skryte av med motivet midt i sentrum, bortsett bra at modellen er svært bra...;-).





Hvis en endrer utsnittet litt, blir alt så mye bedre. Her er motivet plasert omlag på 1/3-linjen og det blir en fin linje innover i bildet langs personen og trappa. Ofte ville det vært fint om vi kunne se hva linjene peker mot, men det kan også være skult som her.




Ovenfor ble beskjæring av bildet brukt.
Om dette gjøres ved å zoome ved fotograferingen eller i ettertid betyr lite for motivet. Endring av perspektivet er derimot noe en gjør ved å endre stedet der en står når en tar bildet.

Her er avstanden til bil og skilt stor.
Resultatet er at de ser ut til å stå nær hverander og bildet blir ganske flatt å se på.


Hvis en derimot går nær innpå bilen blir perspektivet helt annerledes. Hvilket bilde som er best vil avhenge av hva en skal bruke bildet til, men dette siste bildet blir mer spennende , fordi bildet oppleves å ha mer dybde enn det første bildet.






Bilder kan hentes fra nettet, men en skal da være oppmerksom på hvordan en har lov å bruke bildene.
Her ligger et bilde fra nettet, http://www.voldafoto.com/galleri.php?photo_id=1793. For å unngå problemer med rettighetene til å bruke bildet brukes bare en link;-) Her er en veg som peker innover i bildet og vegen er plassert etter tredjedelsregelen. Vegen peker imidlertid mot et mørkt punkt som vi ikke ser. Derimot er det et annet interessant punkt i bildet i den lyseste delen der himmel og hav møtes. Jeg synes det ødelegger bildet at vegen ikke peker mot hovedmotivet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar